Digital marketing

SEO-guiden: Tænk på brugerens oplevelse

Meget kort opsummeret handler SEO om at gøre dig selv så attraktiv i søgemaskinerne som overhovedet muligt. Målet for enhver forretning bør være at komme til tops i Google på de søgeord og søgefraser, som potentielle kunder søger efter, når de vil hav et produkt som dit.

Ja, man kan købe sig til en plads i toppen. Men brugerne går primært efter dem, der på organisk vis har tilkæmpet sig en plads i toppen, fordi det typisk er her, det bedste indhold og de bedste løsninger findes. Vi giver dig her det fulde indblik i, hvad du som virksomhed kan gøre for at optimere din hjemmeside til søgemaskinerne.

Dit hjemmesidedesign har stor betydning

Googles algoritme er kompleks, og der findes ikke konkrete retningslinjer fra Google om, hvad man skal gøre for at komme til tops. Dog har nogle kloge folk sammenlignet de bedste rangerede sider med hinanden samt de sider, der performer knap så godt, og herudfra vurderet forskellene og lighederne. Og der er en grundlæggende enighed om, at dit design har stor betydning.

Det handler ikke nødvendigvis om, at gul performer bedre end grøn, eller at firkanter er bedre end cirkler. Men jo mere brugervenligt dit design er, jo nemmere er det for brugeren at navigere rundt, og det betyder i sidste ende længere dvæletider på dit domæne. Dvæletid er, hvor lang tid en bruger er på din side.

Hvis brugeren er lang tid på din side, sender det et signal til Google om, at der er indhold på din side, som brugeren finder relevant. Og det vil belønne dig i sidste ende.

Lukker brugeren din side ned, inden den har loadet?

Responsivitet og kompatibilitet er efterhånden blevet afgørende nøgletermer inden for SEO. Du skal have en godt udviklet side, som ikke skal bruge 5 sekunder på at loade for brugeren, da de meget hurtigt går videre til et bedre alternativ, fordi de ikke gider vente. Google vurderer, at din side ikke er relevant, når brugerne lukker den hurtigt ned.

Samtidig skal den være mobilkompatibel, fordi de fleste søgninger i moderne tider foregår fra vores lille lommeven. Det er typisk her det hårdeste arbejde ligger i designet, fordi du ikke har meget plads at gøre med. Men om ikke andet er det ekstremt vigtigt at tænke ind fra start.

Tænk i lange tekster og søgeord

Du har en fastsat kundegruppe, som søger på noget helt bestemt for at finde frem til dine, og dine konkurrenters, ydelser. Du skal sørge for, at dine tekster indeholder de søgeord, du gerne vil findes på. Det kan være, du har en webshop og gerne vil findes på mange forskellige søgeord.

Det kan være, du tilbyder en meget bestemt service og ikke behøves så mange søgeord. Uanset hvad skal du dog altid tænke søgeordene ind. De bedst performende sider har også typisk lange tekster af flere tusinde ord, men du skal også tænke over, at indholdet skal være relevant. Fordi igen betyder dvæletiden noget. Har du godt indhold, bliver brugeren længe på din side for at læse teksten færdig.